maandag 3 juni 2013

Zaterdag 01-06-2013 Simrigshamn

Vanmorgen wakker om 07:10 maar na ons een paar keer te hebben omgedraaid, komen we er pas om half negen uit, dan wassen, aankleden, en ontbijten. Dan ga ik eerst het weerbericht eens grondig te bestuderen, en kom tot de conclusie om vanmiddag over te steken naar Simrigshamn.
Om 12:03 gaan de trossen los en brommeren we de haven uit, trekken de Genua uit en zijn onder zeil met nog 25 mijl te gaan.Morgen krijgen we westenwind, en daar willen we gebruik van maken, ook al gaat die gepaard met veel regen. Eenmaal buiten de haven staat er 17 knopen wind en dus lopen we tussen de 5.5 en 6.5 knoop alleen op de genua, en dat gaat gesmeerd.
We moeten wel weer door het scheidingstelsel maar dat geeft geen probleem. De van bakboord komende schepen gaan achter ons langs, en die van stuurboord gaan voor ons langs geen centje pijn dus.
De wind is echter halverwege de shippinglane wel wat afgenomen en ook wat gekrompen, en dat zorgt er uiteindelijk voor dat we de laatste vijf mijl op het oliezeil verder moeten. Om kwart over zes maken we vast in een box, waarbij we worden geholpen door een Nederlands echtpaar dat tegenover ons aan de steiger ligt. Ze waren net bezig om de gele kalkaanslag van hun romp af te krijgen, en dat lukt aardig met 1:1verdunde shipclean, ze bieden aan om ook wat van dat spul op onze gele smoel te smeren, en daar heb ik geen bezwaar tegen, helaas helpt het weinig, er zal wel een schilderbeurt voor nodig zijn om dat weer netje's te krijgen. Wat we wel doen is de boot van boven schoonmaken want in Hasle is daar nogal wat rotzooi opgewaait wat op de kade lag, tjonge jonge wat komt er een laag vuil af, we doen het met de waterslang, en daarbij raken we allebei erg nat, omdat ik er tijdens het spuiten een mondstuk op probeer te zetten om zo een wat sterkere straal te krijgen. Dan is het tijd voor de aankomstborrel, en daarna loop ik nog even naar de havenmeester om te betalen, maar ook hier weer een automaat het kost weer 200 Sek en nog eens 70 voor de Tallycard maar daar is 50 Sek statiegeld bij, die je naderhand weer terugkrijgt als het apparaat de kaart opvreet.
Als ik terug kom heeft Aafke de jirpels gaar en ook de wortelen zijn zover, maar eerst krijg ik nog een soepje vooraf, wat wil een schipper nog meer.
S'avonds zien we naar het laatste stuk van de film, die we gisteren niet meer hebben uitgekeken
En gaan dan maar vroeg naar bed want morgen moeten we vroeg weg, om een uur of zeven want we willen naar Sandhamn wat 65 mijl verder ligt.