pageviews

zondag 9 juni 2013

Kristianopel naar Kalmar op 4 juni 2013

Vanmorgen waren we niet zo vroeg uit de veren, want er staat toch te veel wind om uit te varen, en het ligt nog zo lekker met dit weer, maar om half tien is het tijd om op te staan. Na ons ontbijt ruim ik het kastje boven de T V eens op want dat was me een rommeltje alles ligt door elkaar videobanden cd's, dvd films , cassettebandje's etc etc. Aafke doet ondertussen de afwas en andere huishoudelijke dingen, en als ik klaar ben met het kastje ga ik bezig om de nieuwe GPS antenne te plaatsen, en dat is een heel gepruts om hem door alle kastje's en andere dingen heen te halen. Als we daar dan eindelijk mee klaar zijn is het half twee, en zie ik dat de deur van het havenkantoor openstaat, dus ga ik er heen om af te rekenen, en meteen de vuilnis wegbrengen. Als ik weer terug ben, gaan we vertrekken.
Aafke laat de lijn voor een eindje vieren, zodat ik de lijn van de hekankerboei kan losmaken.
Dat ding zit met een grote karabijnhaak aan de boei vast zodat we die zo los kunnen klikken, en ook schavielt de lijn niet door op deze manier. Als we los zijn varen we om kwart over twee de haven uit, er staat een windje van om en nabij de 4 Bft, en we besluiten,
lui als we zijn om maar alleen op de Genua te varen, en dat levert ons een snelheid van 5 knopen op en aangezien Kalmar ongeveer 28 mijl is kunnen we er om een uur of acht zijn. Het is precies bezeild vanaf de plaats waar we onder zeil gingen, en de stuurautomaat (appie) stuur erg precies en ook maakt hij veel minder lawaai nadat ik de pen die meedraaien voorkomt beter vast heb gezet met een beugel er overheen. Onderweg gebeuren er geen spannende dingen, maar ons gemiddelde was geen 5 zoals we hadden gehoopt maar slechts 4 en daardoor zijn we er om kwart over negen in plaats van acht uur. We worden geholpen door Wim Högemann en zijn vrouw die de lijnen van Aafke aanpakken, en ik neem de hekankerboei voor mijn rekening. Als we dan vastliggen worden er handen geschud, en ook Paul van de Black-Out komt er bij staan, hij is de voorzitter van de NVvKustzeilers en organisator van deze reis, maar krijgt opeens een telefoontje, en zegt dat hij straks nog even langs komt. Wij gaan bezig met schoon schip maken, en net als we aan onze aankomstborrel zitten, komt hij eraan, ik nodig hem aan boord en vraag of hij iets wil drinken, maar hij zegt dat hij zo meteen weer naar de boot wil want zijn vrouw zit alleen aan boord. Als we elkaar over en weer wat wederwaardigheden hebben vertelt, breng ik het gesprek op Franske van Duuren, die graag met ons mee wil zeilen van st Petersburg naar Helsinki.
Ik leg Paul uit dat onze dochter en haar man met de kleine op 8 juli van boord gaan en naar Nederland terugvliegen, en dat wij graag willen dat Franske met ons terugzeilt van st Petersburg naar Helsinki omdat we dan een hand extra hebben en dat vinden wij wel een prettig idee. Ook zeg ik dat er dus in dit geval al betaald is, en dat Franske daardoor wel mee kan doen met wat er vanaf 8 tot 10 juli nog op het programma staat. Paul zegt dat als er dus al betaald is voor twee personen, dat het dan volgens hem geen probleem hoeft te zijn, nou dat is dan mooi opgelost en dan kan ik Franske mailen dat er van de kant van de vereniging van kustzeilers geen problemen zijn. Paul gaat weg naar zijn eigen boot, en zo komt er een einde aan deze mooie zeildag. En om tien minuten na middernacht gaan we te kooi.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten