donderdag 20 juni 2013

Kökar naar Korrpoo op donderdag 20-06-2013

Vanmorgen zijn we er niet uit te branden, terwijl we gisteren nog tegen elkaar zeiden we moeten er eerder uit, want wij komen altijd laat aan. Het weer is hier ook mede oorzaak van, want het heeft vannacht flink geregend, en de wind was ook hard windkracht 6 Bft. Ook binnen in de salon is het koud, en Aafke heeft daarom de kachel maar aangedaan, en dan is het al snel behaaglijk hierbinnen.
Om negen uur NL Time zitten we te ontbijten, en om kwart voor tien gaan we ankerop. Op de plotter is te zien dat het anker toch iets heeft gekrabt, maar het alarm is niet afgegaan, het was ook niet meer dan een bootlengte. John gaat het anker oplieren met de ankerlier, en ik vaar daarbij langzaam naar voren op aanwijzingen van Marina. Het anker zit goed vast want de ankerlier kan het niet meer trekken, dus vaar ik het eruit, en dat lukt gelukkig, want je kunt je anker hier ook verspelen als hij achter een rots of dikke steen vastraakt. Als John de laatste meters binnenhaalt vaar ik alvast weg want we moeten tussen wat kleine eilandje's door manouvreren om op open water te komen. Als we daar dan een keer tussenuit zijn,gaan we alleen verder op de Genua, en dat gaat het eerste stuk als een speer, we lopen zo nu en dan 6,7 mijl, en de wind zit tussen de 22 en 28 knopen. Het te zeilen traject is 32 mijl lang en we hopen om 17:00 uur NL Time op Korrpoo aan te komen en dan kunnen we nog naar de winkel om brood, als er tenminste een winkel is. Het eigenlijke plan was om naar het plaatsje Paernaeinen te gaan, maar dat was nog weer 4 mijl verder, en hier is het ook erg mooi. Wanneer we op de plek komen waar we dachten wat sneller te kunnen zeilen, valt opeens de wind helemaal weg, en moeten we onze trouwe Johannes (perkins diesel) starten. Gelukkig is het niet zo ver meer. Bij aankomst in het kleine haventje blijkt er ook een winkel, restaurant, en een dieselpomp te zijn, ook kunnen we hier de was doen, want er zijn Wasmachine's en Drogers. Het havengeld is voor Finse begrippen normaal en bedraagt € 25,=. Dus hebben we morgen een rustig aan dag, en het weerbericht heeft het over zonnig weer, dus wat wil een mens nog meer. Morgen gaan we waarschijnlijk deze Archipelago verlaten, en komen we terecht in de Finse Golf, want we moeten wel alle dagen 35 mijl varen om op tijd in Hamina te zijn voor de overtocht naar St Petersberg.

Na het eten ga ik met Aafke nog even een eindje fietsen, we gaan de weg op, maar weten niet waar die heen gaat, dus fietsen, en nog eens fietsen, maar nog steeds geen dorpje of wat dan ook, ik zeg tegen Aafke als we weer eens te fietsen gaan moeten we eerst maar eens op een kaart kijken waar we heen kunnen, want nu fietsen we maar wat, uiteindelijk na 8 km te hebben gefietst komen we in het dorpje Korrpoo aan, nou dat stelt niet veel voor, er is echter wel een winkel maar die is er op de plek waar we liggen ook. Het kerkje wat er staat is wel heel mooi, gebouwd met grote stenen, want die hebben ze hier natuurlijk zat, we maken een paar foto's van de kerk en het kerkhof, ook maken we onderweg nog een paar foto's, en daarna besluiten we om toch maar terug te gaan want straks zijn mischien de batterijen wel leeg en als die leeg zijn trap je je het schuim op de smoel. Als we weer thuis zijn lacht Ariane ons al weer toe, wat is het toch een vrolijk kind.
John en Marina hebben heerlijk gedoucht in de sauna. Wij gaan straks ook even lekker douchen.
We hebben elektrisch op de steiger en John en Marina gaan een film zien " A la Trieëste" .
Maar als wij terug zijn zetten ze de DVD uit, en zeggen wij willen ook nog wel even op de fietsen weg, en zo gaan de accu's maar weer van de laders op de fiets. Na een uur zijn ze weer terug, en hebben wij ook gedouche't en zijn net aan een grote afwas begonnen. Het is ondertussen al weer half twaalf Finse tijd, maar we passen de tijd aan zoals ons het beste uitkomt.