pageviews

donderdag 13 juni 2013

Maandag 10-06-2013 Oxelosund naar Nynashamn


Zijn wij even vroeg uit de veren vandaag, het is nog maar 06:30 en dat komt niet vaak voor dat we er zo vroeg bij zijn. Na alle routinehandelingen, brommeren we om precies halfacht de haven uit, nagekeken door onze Zweedse buren, die ons door hun patrijspoort gadeslaan.
We moeten eerst weer een eind terug, omdat we niet door een gebied willen dat bekend staat om zijn vele kleine onderwater rotsen en daar hebben wij veel respect voor, dus dan maar via een omweg naar ons doel. Om een uur of 10 gaat het pas weer in N E richting, en over 4,6 mijl weer eens langs de boeien varen. Tijdens het varen kom ik er achter dat de AIS niet werkt, terwijl hij toen wij vertrokken nog veel schepen liet zien, maar dat was nog in Oxelosund, en dat is een industriestad, ook is daar de staalfabriek, net zoals dat bij ons IJmuiden is. Later ondek ik dat hij niet op de juiste stand stond i.p.v 38400 stond hij op 9600 en ja dat werkt natuurlijk niet, en how come,?.ja dat weet geen een. We brommeren de hele dag van het ene naar het andere eilandje, want zeilen valt tegen omdat je veel te vaak van richting moet veranderen, maar ik vind hier niet veel aan, geef mij de westkust maar, daar zie je tenminste nog mensen, en huizen, en boten, hier zie je geen kip, ja eenden en aalscholvers maar die hebben we in Nederland ook bij de fleet.
De hele dag dreigt het hier met donkere luchten, en zo nu en dan valt er ook nog wel eens een spatje regen, maar er zijn plekken, niet zover van ons af waar zoveel regen valt dat je niets meer ziet. We zijn steeds in de weer om te kijken of we ook ergens een ankerplaats kunnen vinden, maar dat valt erg tegen. En als er al één is ligt die meestal vol. Aafke wil zo graag voor anker, en ik doe echt mijn best om haar wensen te vervullen, maar als ik er weer ééntje denk te zien op de kaart dan is of de grondsoort niet goed of er is geen ruimte genoeg, en ga zo maar door.
We gaan dan ook maar naar het plaatsje Nynashamn en daar komen we aan om 7:15 er staat al iemand van een ander Nederlands jacht de "Vertue" klaar om van haar de lijnen aan te pakken, ik doe de hekankerlijn en die is exact lang genoeg. We zijn de Vertue al een paar keer eerder tegengekomen op deze reis, en zij hebben ook een drietandvlag in de mast maar gaan niet naar st Petersburg. Na aankomst nemen we er één, en nog één, want we willen niet omvallen.
En dan gaan we het schip nog eens helemaal doorzoeken, omdat we een etui met papieren kwijt zijn, die we nergens kunnen terugvinden, niet hier, en niet thuis, niet bij Marina, niet in de mercedes, en ga zo maar door. John en Marina zijn nog apart naar Kollum gereden vanaf de terugtocht van Ameland, en die hebben het hele huis op z'n kop gezet maar niets gevonden.
Ook wij vinden ondanks onze verwoede pogingen niet het gezochte etui.
Onze enige hoop is dat het in de Citroën ligt, maar die hebben Tinie en Marjan mee naar Duitsland en die komen woensdag pas thuis, dus afwachten maar. Het is etenstijd en Aafke gaat macaroni maken, maar ze heeft vergeten om blikken ham te kopen, en i.p.d wil ze er corned beef doordoen, nou dat is geen succes, ik ben er twee uur later nog beroerd van, en heb maar een flinke lepel zuiveringzout genomen om het vuur daar binnen te blussen. Het zou ook kunnen zijn dat de combinatie van bier met corned beef niet goed is, maar ik hoop dat ze niet meer van die blikken heeft ingekocht, want mocht ik er toevallig eentje vinden, dan gaat die mooi over de muur.



Verstuurd vanaf mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten