zaterdag 22 juni 2013

Hogsara naar Hankö op 22-06-2013

Vandaag zijn we voor een keer eens vroeg, we staan om zeven uur al voor de bedden, en na te hebben gegeten, gaan we ankerop. John, Marina, en Aafke staan alledrie voor op de punt. John bedient de ankerlier, Aafke zorgt ervoor dat de ketting niet vastloopt, en Marina geeft mij aanwijzingen hoe ik moet varen, of ik een beetje naar of naar rechts moet, en wanneer we boven het anker zijn.
Het gaat allemaal goed, alleen zit er een hoop vieze smurrie aan het anker, en dat moet er wel even af en daardoor raakt John z'n Tshirt wel enigzins vuil maar daar hebben we wel weer een wasmachine voor. Als het anker boven is vaar ik alvast de haven uit en bigin aan onze route.
Vannacht is de wind gedraaid van N E naar S E en daardoor kunen we het grootste deel zeilen, helaas is het eerste stuk van ongeveer 6 mijl niet bezeild, maar als we daar dan zijn gaat alles erop, en gaan we als de brandweer richting Hanko. We sturen voor de verandering maar weer eens met de hand, maar als John een poosje heeft staan roeren, word het hem te koud, en ook wil hij zijn koffie opdrinken, dus gaat Marina maar achter het roer. En zo gaan we mooi halve wind met een snelheid van 7,2  tot 7,4 knopen die kant uit. Marina word ook koud en krijgt mijn jas aan, en ook mijn
handschoenen. Dit hadden we niet verwacht dat het zo hard en zo uit de goede richting zou waaien.
Onze aankomsttijd van 14:00 uur moet ik bijstellen naar 13:00 uur en dat betekend dat we de 25 mijl hebben afgelegt in precies 4 uur wat overeenkomt met een gemiddelde van 25 / 4 = 6,25 mijl per uur.
Het haventje waar we naar toe gaan is niet zo heel erg diep en ik vaar dan ook heel voorzichtig de haven binnen, maar minder dan 2,40 m komen we niet en dus hadden we nog 20 cm water onder de kiel. We maken vast aan de kop van een steiger met achter een hekankerboei. Als we dan alles weer onder controle hebben gaan we Hankö bezichtigen, nou dat valt een beetje tegen, want we hadden graag boodschappen willen halen maar gisteren was het een feestdag, en vandaag zaterdag dus zijn hier de winkels om 12:00 uur dicht, er is alleen nog een kiosk open maar daar kun je geen brood halen, wel bier uiteraard
Dus keren we onverichterzake terug naar de boot, maar eerst halen we een ijsje, het word er eentje uit de diepvries want anders hebben ze hier niet. Als we terug zijn op de boot ga ik eerst de broodbakmachine repareren, want voor de kneedhaak, die we kwijt waren hebben John en Marina er een meegenomen van hun broodbakmachine, maar helaas die paste niet, maar ik ga hem nu aanpassen aan onze broodmachine en daarvoor moet ik een gat boren in de deeghaak en daar schroefdraad in tappen, en dan kan ik hem met een schroefje vastzetten op de as. Wanneer ik daar dan mee klaar ben ga ik brood bakken, twee keer achter elkaar zodat we morgen genoeg brood hebben, en maandag zien we wel of er ergens een supermarkt of een warme bakker is.
Wanneer de broodmachine bezig is met het kneden en rijzen, bied John ons een broodje Zalm aan of een broodje Garnalen. Het duurt wel een hele poos voor hij terug is, maar het broodje zalm is echt verukkelijk, en ook het brood met garnalen is volgens de dames erg lekker. Aafke en John gaan nadat we alles naar een donkere plaats hebben gestuurd, de wasmachine's zoeken, en ook gelijk het havengeld betalen. S'avonds spelen we nog even een spelletje Double Trouble, wat gewonnen word door mij en Marina de stand is nu 4 tegen 2 in ons voordeel.

Eglish version:

Today we are early for once, we get up at seven o'clock all the beds, and after having eaten, we lifted the anchor. John, Marina, and Aafke, all three for the tip. John serves the windlass, Aafke ensures that the chain does not crash, and Marina gives me instructions how to sail, or I have a little or right, and when we are above the anchor. It's all good, just there is a lot of dirty gunk to the anchor, and that there must be some time off and thus gets his John Tshirt or a little dirty but we do have another machine for. If the anchor is already above I sail out of the harbor and bigin to our route. Tonight the wind turned from NE to SE and thereby caN we sail the most part, unfortunately, is the first piece of about 6 miles not sailed, but if we then go all out, and we as the fire direction Hanko. We will send to change once again by hand, but if John has listed a while stirring, is it too cold for him, and he wants to drink his coffee, so goes Marina but behind the helm. And so we go pretty half wind with a speed of 7.2 to 7.4 knots that way. Marina also get cold and get my coat, and my gloves. This we did not expect that it would blow. So hard and so in the right direction Our arrival time of 14:00 I have to adjust to 13:00 and that means we have been laying in exactly 4 hours 25 mph which corresponds to an average of 25/4 = 6.25 miles per hour. The harbor where we're going is not very deep and I sail therefore very carefully into the harbor, but less than 2.40 m and we did not come so we had 20 inches of water under the keel. We stuck to the head of a jetty with a hekankerboei behind. If we have everything we see Hankö under control, well that is a bit disappointing, because we like to go shopping, but yesterday was a public holiday, Saturday and today so here are the shops close at 12:00, there is only a kiosk open but you get no bread or beer of course onverichterzake So we return back to the boat, but first we get ice cream, it's getting one out of the freezer or else they do not have here. When we get back on the boat I will first fix the breadmaker, because the dough hook, we were John and Marina there brought their bread maker, but unfortunately that did not fit, but I'm going to adapt it to our bread machine and lost for that I drill a hole in the dough hook and thread tapping it, and then I can with a screw securing it to the shaft. When I'm finished with it I'm going to bake bread, twice in a row so that tomorrow we will have plenty of bread, and we see Monday whether there's a supermarket or bakery is. When the bread machine is kneading and rising, John offers us a salmon sandwich or a sandwich Shrimp. It takes a long time before he is back, but the salmon is really Another Jewel in Antwerp, and the bread with shrimp, according to the ladies very tasty. Aafke and John go after we sent everything to a dark place to find the washing machine's, and equal pay port dues. At night we play a game as Double Trouble, what am won by me and Marina make the score 4 to 2 in our favor.