pageviews

vrijdag 14 juni 2013

Ankerplaats Harnö naar Stockholm op 12-06-2013

Vanmorgen eerst maar weer wat uitslapen, want het regent constant en we willen liever met droog weer de rest van deze tocht naar Stockholm graag droog afleggen. Dat word hem echter niet, want het blijft maar doorgaan, en dus gaan we maar op stap, gelukkig is er even een moment waarop we het hekanker op kunnen halen, eerst maak ik de lijnen voor los, want Aafke heeft gisteren nadat ze is uitgegleden weer meer last van haar knie dus doe ik dat zelf maar even. De ene lijn zit door een ring aan de rots vast, en de andere lijn zit een paar meter hoger aan een boom vast. Ik maak ze los en geef ze aan Aafke die ze opschiet, en opbergt. Dan trek ik de boot aan de hekankerlijn naar achteren totdat de lijn recht naar onderen gaat, en dan trek ik met een ruk het anker uit de grond, en haal het naar boven.Wanneer het anker bijna boven is zie ik dat er nogal wat klei op zit dus haal ik het snel een paar keer op en neer om de klei er af te krijgen, maar niet alles gaat er af, en dus vraag ik Aafke om de luiwagen zodat ik de rest er even af kan borstelen, het laat zomaar los en dan hang ik het anker met de vloeien naar beneden aan de hekstoel, en Aafke bind hem er aan vast. Dan wend ik de steven richting Stockholm. Als ik nog eens omkijk, zie ik de schipper van de boot met pech, en ik roep naar hem. Do you have a gasburner?, waarop hij zegt; yes. Ik roep; use it to warm the air at front of the inletside of the engine, because hot air wil burn better than cold air. Hij roept terug dat hij dat zal proberen, en ik wens hem succes. Om op de vaarroute te komen moet ik eerst om een paar eilandje's heen, en dan gaan we aan de laatste 16 mijl beginnen naar Stockholm. Onderweg begint het steeds harder te regenen, en op een gegeven moment moet ik wel achter het roer want het vaarwater word steeds smaller en ondieper, en dat durf ik niet aan om dat met de stuurautomaat te doen.
Dus trek ik mijn Australische lange met olie ingesmeerde jas aan, en de zuidwester zet ik ook maar op. Aafke zit nu te navigeren op de Ipad onder de buiskap, en ik navigeer mee op de Navman plotter bij de stuurstand, we hebben wel eens een beetje verschil van mening, maar voor de rest gaat het best goed op deze manier, en we raken dan ook geen enkele keer de grond. De reis duurt wel wat langer dan we dachten want door deze kronkelende, smalle, en ondiepe kanaaltje's moet je nu eenmaal rustig aan doen. Als we uiteindelijk aankomen bij de door mij uitgezochte plek in het hart van Stockholm voldoet het niet aan de door ons gestelde verwachtingen. We draaien de boot 180 graden en varen naar de andere kant van het vaarwater, want daar heb ik masten gezien dus zijn daar mischien ligplaatsen aan hekankerboeien, want er staan op de kaart wel rondje's, maar het ziet er in werkelijkheid wel wat anders uit, de hekankerboeien zijn bijelkaar in de grond geslagen houten palen die er net zo uit zien als in het Kieler kanaal. Met andere woorden het word hier niks, echter als we wat verder varen zie ik opeens bij een smal kanaal schepen liggen met een lengte die overeenkomt met die van ons, dus vaar ik daar langzaam naar toe, helaas is er geen ruimte tussen de schepen om er tussen aan te meren en als we dan bij de laatste boot komen zie ik toch een mogelijkheid.
Ik zet Aafke af op die boot, en ze kan dan via de wal onze boot aan de wal vastmaken, ik heb ondertussen een achterlijn vastgemaakt op een achterbolder van de boot en nu nog even een spring aanbrengen, en dan liggen we voor half onder de bomen en hebben een mooi uitzicht op de haven aan de andere kant van de brug. Het is nu onderhand halfzes geworden, en na schoon schip te hebben gemaakt nemen we een aankomstborrel, ik neem voor deze keer een jong slokje in plaats van een biertje, en dat viel er wel lekker in moet ik zeggen. We gaan niet meer de wal op maar gaan ons wat ontspannen, en gaan pas zoals gewoonlijk na het middernachtelijk uur onder de wol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten