pageviews

donderdag 13 juni 2013

Ankerplaats Ranö naar Ankerplaats Harnö


Na een rustige nacht, zonder dat het ankeralarm af is gegaan, worden we om kwart voor zes wakker gemaakt door het zonlicht dat bij ons door de patrijspoort naar binnen schijnt. Morgen hangen we er iets voor, een handdoek of zoiets. We vallen gelukkig toch nog weer in slaap tot kwart voor acht, en om kwart over acht zitten we aan ons ontbijt, als we verzadigd zijn, ga ik een nieuwe ankerplaats zoeken op de kaart, al snel vind ik er een op ongeveer twintig mijl hier vandaan, en dat is ongeveer op de helft van de afstand naar het centraal station van Stockholm, waar we de kinderen op gaan halen, die komen vrijdag om negen uur aan op het vliegveld Arlanda. Als het ons lukt om zo dicht bij het station te komen, als ik heb uitgegoogle't dan is het ongeveer 20 minuten lopen. Om 10 uur gaan we ankerop, maar net als ik de ketting bijna binnen heb, loopt de ketting vast onder de ankerlier en het nestwiel, het zit als een huis zo vast, en er is maar één oplossing en dat is een dikke hamer erbij halen om de schakels uit elkaar te meppen. Dus haal ik mijn engelse bankhamer erbij, en met een paar flinke klappen schiet de boel weer los, en kan ik de rest naar boven lieren. Als het anker dan boven water is, zie ik dat de ketting 180 graden verkeerd in het nestwiel zit, en dus moet ik het anker en het stuk ketting een halve slag draaien zodat het weer met de vloeien naar beneden zit. Dan varen we weg, naar onze laatste ankerstop op weg naar Stockholm. We hebben vandaag geluk want er staat wind, en die komt ook nog eens uit de goede richting, dat maak ik wel eens anders mee. Het windje geeft ons een snelheid van 4-5 knoop, en later zelfs 5-6 want hij neemt iets in kracht toe. Na een tijdje zie ik in de verte wel een heel vreemd eiland, er staan bomen op, maar daar zitten geen bladeren en ook maar weinig takken aan, het zou wel eens in brand hebben kunnen staan zo lijkt het.
Als we er dan wat dichter bij zijn, zie ik wat de echte oorzaak is, het is een kolonie Aalscholvers die hier hun nesten hebben gebouwd, en die de bladeren en de takken er volledig af hebben gescheten. Ik tel een klein gedeelte van de nesten in het bos, en als ik dat dan met de rest vermenigvuldig kom ik minstens op vijfhonderd nesten, maar het kunnen er evenzogoed 2 x zoveel zijn. Als we het eilandje met de nesten voorbij zijn, begint het te stinken naar vis, en niet z'on beetje ook. Al varende komen we diverse mooie plekje's tegen, maar ik hou het toch op de door mij uitgekozen plaats. Wanneer we daar dan zijn aanbeland, ligt er zelfs een steiger, maar helaas maar met één hekankerboei, en daar ligt al iemand aan. Na wat overleg besluiten we om dan maar ons hekanker te gebruiken, maar die zit in de kist waar we normaal op zitten te sturen, en daar heeft Aafke ook haar voorraad aardappelen en groente liggen, en verder liggen er nog een aantal laarzen van jan en alleman, en ook de noodhelmstok ligt erin en dan nog een emmer met 50 meter ketting, en dan nog eens een plastic yerriecan waarvan ik de kop heb afgezaagd met daarin nog vijftig meter touw. Dus dat moeten we eerst eruit zien te halen, want het anker ligt uiteraard onderin. Als we dan zo ver zijn varen we op het steigertje af, en de man van het jacht wat er ligt staat ons al op te wachten en geeft ons aanwijzingen waar we het beste kunnen liggen met de voorkant van de boot. Op twee bootlengte's van de steiger af laat ik het anker in het water zakken, en even later voel ik dat het pakt, en vaar ik door tot Aafke roept van stop.
Als we na het afmeren een praatje maken met de schipper van het jacht vertelt hij ons dat hij motorpech heeft, en ik zeg tegen hem dat ik dieselmonteur ben, en vraag wat er precies met zijn motor aan de hand is. Hij vertelt dat er al iemand is geweest, en dat die morgen terugkomt met accu,s en schone brandstof. Enfin dan hoef ik mijn handen ook niet vuil te maken. Hij gaat terug naar z'n boot, en wij gaan verder met het aanbrengen van onze lijnen. We maken schoon schip want met het klaren van het hekanker hebben we nogal wat overhoop gehaald. Aafke deelt de boel weer opnieuw in, en ik ga ff mijn weblog bijwerken. Het is ondertussen net 16:00 uur geweest en tijd voor een neut op de goed verlopen vaart van vandaag. Als we dan na het warme eten zitten uit te buiken, klopt er iemand op de boot, ik denk er is dus toch een havenmeester hier die geld komt vragen voor deze afgelegen plek. Maar het is de buurman, die vraagt, of ik mischien ook even naar zijn motor kan komen kijken. Nou ja kijken is niet zo moeilijk, en dus ga ik met hem aan boord, hij zegt van te voren al dat hij " a man alone is " en dat is dan ook wel te zien aan boord. Hij maakt de motorruimte vrij door er een groot luik vanaf te halen, en daar zie ik dan de arme stakker van wat eens een mooie zescilinder ford diesel is geweest, Ik vraag wat ze allemaal al hebben gecontroleerd, en hij verteld mij dat ze de filters hebben gechecked, en de accu's hebben gecontroleerd, en de glowplug, ik vraag hem of ze ook ether hebben gebruikt om het arme beest weer aan de praat te krijgen, want ik snuif de geur ervan nog op, en hij zegt dat ze dat inderdaad ook hebben geprobeert. Dan vraag ik hem of hij de motor eens wil starten zodat ik mischien kan horen wat er aan de hand is. Na een minuut te hebben gegloeid, start hij de motor, en gelijk komt er een knal uit het luchtfilter, er zat zeker nog wat ether in het luchtfilter. 
Het starten laat veel te wensen over, en ik zeg hem dan ook, dat het waarschijnlijk een combinatie is van een aantal dingen, eerst de accu's, dan de startmotor, en vervolgens de algehele toestand van de motor. Hij zegt dat de monteurs die er geweest zijn dat ook hebben gezegd. Ik zeg tegen hem dat het mij spijt dat ik niets voor hem heb kunnen doen, maar hij zegd, dat ik wel wat heb gedaan, en dat is, dat ik bevestigd heb wat die andere monteurs ook hebben gezegd. Ik wens hem succes met de hele toestand, en ga weer terug naar de Marilena.
Ik hoop voor hem dat het meevalt, maar als ik de toestand van de motor in aanschouw neem, zie ik het somber in voor de man, hij heeft het schip drie weken terug gekocht, en nu al motorproblemen. Wij zitten nog even gezellig van het mooie uitzicht te genieten, en gaan dan op tijd naar bed.


Verstuurd vanaf mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten