pageviews

maandag 3 juni 2013

Simrigshamn naar Sandhamn 02-06-2013


Zondag komen we er om 06:10 nog niet uit, ja om even een plasje te doen, maar helaas de plicht roept, en om 06:30 staan we voor de bedden, snel een streek omme kop, eten, en dan ga ik naar het havenkantoor om de Tallycard in te leveren, als dat is gebeurt ben ik weer 50 kronen rijker. 
Aafke heeft ondertussen de afwas gedaan als ik weer aan boord stap, en we gooien gelijk los en om 07:15 zijn we onder zeil. De wind is pal noord, en dus zeilen we 60 graden aan de wind en maken gemiddeld 6 knopen. Er waren toen wij weggingen al een aantal jachten de haven uit op weg richting Stockholm ook vaart er eentje voor ons, en eentje achter ons.
Het is nu twee uur later, en de wind kakt zo nu en dan in tot 10 -11 meter per sekonde.
Op de laptop zie ik, dat het jacht voor ons de Virtue 6,8 mijl maakt dus er is verderop wel weer meer wind. Het is nu 09:15 en we hebben er 13 mijl opzitten van de 65. Aafke is zo duf als een konijn en zit te knikkebollen in de kuip, en ik probeer alles uit de kast te halen om de Marilena zo snel mogelijk te laten lopen. Echter met 11 knopen wind zit er niet meer in dan 5,6 knots.
Gelukkig komt nu de zon er bij en dat scheelt behoorlijk want het is niet meer dan 14 graden. We luisteren naar muziek, want ik heb genoeg cd's aan boord, zoals 72 legendary popsongs.
We zijn weer een uur verder, en het is stuivertje wisselen met het schip dat achter ons vaart het is de Este maar ik weet niet wat de nationaliteit is, als het een beetje minder waait loopt hij ons in, maar met iets meer wind lopen wij op hem uit. Nu hebben we er drie uur opzitten, en het is tijd voor koffie, ondertussen liggen er 18,8 mijl achter ons en naar ons volgende waypoint is het nog 36 mijl, helaas gaat de snelheid er uit en de wind zit nu beneden de 10 knopen, en we lopen nog maar 4 knopen over de grond. Na vier uren is er 24 mijl afgelegd, maar helaas een half uur later moet het oliezeil er bij, ook de andere jachten starten de motoren en zo brommen we lustig verder. 
Voor ons word het ondertussen wel erg donkerblauw, en dat zal de beloofde regen wel zijn, ik start de radar op, en jawel hoor er zitten heel wat buien voor ons, en het bliksemt zo nu en dan ook, ik probeer ze enigzins te ontwijken door 10 graden stuurboord uit te gaan, want ik heb het niet zo op
onweer. Om s'middags één uur is de bui uitgeregend, en op de radar zie ik ook niets meer aankomen,
wat overblijft is een vlakke zee, en geen wind, wel staat er wat swell. 
Nou dat word dan hoogstwaarschijnlijk zo'n 4 uurtje's brommeren met ons vijfen. De Vertue voorop, dan wij, dan aan BB de Este, en aan SB de Team Abu Garcia, en daarachter de Tin Lizzy We motorsailen allemaal in de hoop dat er nog wat wind komt, maar ik heb het op niks.
In plaats van wind, hebben we nu mist, dus de radar aan, ik zie één jacht links maar de rest geeft geen echo, mischien wel als ze net zo dichtbij waren als diezelfde die ik wel op de radar kan zien. Het is nu nog zo 'n negen en een halve mijl varen naar Sandhamn. De jachten voor mij gaan naar ütklippan, een piepklein eilandje met dito haventje, maar wij gaan maar door want we hebben diesel nodig, en dat is op dat eilandje niet te krijgen veronderstel ik. Ik zag ook dat de Ros Bijaard er lag, en dat is die Malö van de mensen die gisteren onze lijnen aanpakten.
Wij zijn ondertussen bij ons waypoint aanbeland en gaan nu 21 graden voorliggen voor de laatste vijf mijl naar Sandhamn. 
Toen we nog in de mist zaten, viel de GPS weer eens uit, het is de antenne, en ik ga nu de nieuwe er aan zetten en morgen vast monteren, want dat soort dingen gebeurt altijd juist wanneer je er het meest behoefte aan hebt. Om halfvijf halen we het grootzeil maar naar beneden en doen de huik eroverheen , want de Zon en daarmee ook de UV straling schijnen uitbundig, wat een warm welkom in de Zweedse Oostzeekant van de scheren.
Nog twee mijl en we zijn in de haven van bestemming, en een vriendelijke Duitse mevrouw neemt van Aafke de lijn aan, om kwart voor zes zijn we aangemeerd, en even later verschijnt zowaar de havenmeester om het havengeld op te halen, de man vraagd 160 Sek en daarbij is elektriciteit, internet, wc en douche en ook nog eens gratis gebruik van de fietsen die hier op de kade staan. 
Zojuist hebben we, nadat we de pannenkoeken die Aafke gebakken had, hebben geconsumeerd ontdekt dat achter de SB bank de boel nat is, en met name de zwemvesten die daar liggen opgeslagen zijn behoorlijk nat, het mag een wonder heten dat ze zichzelf nog niet hebben geactiveerd, wat de oorzaak betreft zou het wel eens een lekke watertank kunnen zijn of een kapotte slang. Maar we gaan nu eerst proberen om contact zoeken met onze kinderen via skype, en het weblog bijwerken, en dan kijken waar dat water vandaan komt, zo te proeven is het zoet dus ?.
Al snel komen we er achter, dat het internet niet werkt, en dus ga ik maar weer verder met onze nieuwe problemen. Na de vloerdelen te hebben verwijderd staat er in één compartiment een liter of twee water, dus dat valt mee, dus laat ik Aafke de waterslang halen, terwijl ik alvast de dop er af haal we vullen de tank, maar zien geen ernstige lekkage, wel zie ik dat de slang die om de roestvast stalen aansluitleiding zit wel erg vast gedraaid zit, zo erg dat daar wel eens de oorzaak kan liggen. Ik schroef de slangklemmen los en snij zonder de slang er af te halen het stuk waar het probleem zit eraf, en schuif de slang er een eind verder op, en draai dan de slangklemmen weer vast, zo dat lekt voorlopig niet weer zullen we hopen. Als we morgen weer onder zeil zijn en over stuurboord hangen gaan we eens kijken met het deel van de vloer eruit of er dan ook water ergens vandaan komt. Maar het is nu tijd, voor oogjes toe, en snaveltje,s dicht.


Verstuurd vanaf mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten