pageviews

donderdag 13 juni 2013

Figeholm naar Oxelosund op Zondag 09-06-2013



Vandaag is het voor ons en onze dochter Silvia een speciale dag, want Silvia word vandaag 40 jaar, en er word gezegd dat het leven dan pas echt begint. Vanmorgen, waren we al om halfzes wakker het is dan al licht en niet z'on beetje ook, we denken er dan ook over om maar wat voor onze patrijspoorten te hangen zodat het wat donkerder word, we zijn ondanks het licht toch weer in slaap gevallen, en komen er dan ook pas om negen uur weer uit., eerst maar weer eens ontbijten, en daarna heb ik nog wat klussen op het programma staan. Eerst maar eens de waterlekkage van de koelwaterpomp repareren, het is er eentje van Jabsko, en daar is bijna nooit iets mee, maar nu lekt volgens mij de keerring en daarom moet hij gedeeltelijk uit elkaar.
Na het deksel er af te hebben gehaald, neem ik de impeller er uit, die ziet er nog zo goed uit dat je zou denken dat hij er pas gisteren ingezet is, maar hij zit er denk ik al wel vijf jaar in.dan haal ik het losse voetje eruit want daar zit de achterplaat mee geborgd, en als die er dan uit zijn zie ik de keerring zitten, hij zit met het veertje naar mij toe, en om de druk van het rubber wat groter te maken op de as, haal ik het veertje eraf en draai het los van elkaar, dan knip ik er twee millimeter vanaf en schroef de veer weer in elkaar en leg hem weer om het rubber. Daarna doe ik er een flinke lik schroefasvet op en daarna monteer ik het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde. Ook kijk ik even of er nog rommel in het wierfilter zit maar dat is nihil en die spoel ik alleen even uit onder de kraan. Dan had ik mijzelf belooft om eens even te kijken hoe het met de brandstoffilters is, de laatste keer bij ystad zat er zoveel troep in, en dat wil ik liever voorkomen.
Eerst maar even de toevoerleiding dichtzetten, maar dan moet wel alles eerst uit het kastje bij de kaartentafel, als ik het kraantje dicht heb gezet, schroef ik het filter eraf, en dat kan niet zonder te morsen, en ik had er al even een lekbakje onder gezet. Nou dat valt even mee, er zit op een paar pikje's na geen rommel in het filter, dus ik zet de hele zaak er weer onder, draai het kraantje weer open en ontlucht het filter, daarna ruim ik de gemorste dieselolie op en hoop dat ik voorlopig geen last meer zal hebben van verstopte brandstoffilters. Waar ik ook last van heb is een lekke voorste krukaskeerring en die ga ik direct even bestellen bij Kemper en van Twist, dan kunnen John en Marina die mooi even meenemen als ze vrijdag hier naar toe vliegen.
Tussen deze bedrijven door zijn Aafke en ik ook nog even bij de havenmeester langs geweest, om het havengeld te betalen en dat liegt er niet om, hij vraagd hoe breed of het schip is en ik zeg bijna vier meter, waarop hij zegd dat word dan 300 Sek oftewel 36 euro. Hierbij moet ik wel opmerken dat alles is in begrepen, zoals de douche's en ook de wasmachine's en drogers en daar gaan wij dan ook uitgebreid gebruik van maken. Aafke wast twee keer en gebruikt om de was te drogen vier van de vijf drogers, en is zo snel klaar met haar was. Ook gaan we lekker uitgebreid douchen, en geen twee minuten voor vijf kronen zoals gebruikelijk is, en als je dat dan allemaal rekent dan zijn we voor een normale prijs weer helemaal klaar. Nadat we alles weer aan boord hebben vertrekken we naar de ankerplaats die ik op de kaart ontdekt heb, het is hier maar 10 mijl vandaan en het ligt volgens volgens mij heel beschut het is bij het eilandje Ranö.
Als we daar aankomen, zie ik allemaal kleine boeitje's liggen, ojee dit is een visfarm, en op die plaats kunnen we niet liggen, maar deze baai is vrij groot en even een eindje verder laat ik het anker vallen op een diepte van 11 meter. Nu is het afwachten of het anker ook krabt, en ja hoor als we er een tijdje hebben gelegen gaat het ankeralarm dat ik er op heb gezet af, en dus moeten we er wat aan doen ik vaar de boot nog maar weer eens een beetje verder naar de kant toe en trek het anker er naar mijn mening goed in, en nu gaat het alarm niet weer af, en ook horen we het de hele nacht niet weer, ik hoor het zowiezo niet want ik kan die hoge toon niet meer horen, en soms is dat makkelijk maar in dit geval moet ik op Aafke haar gehoor af gaan, en die is goed dat kan ik je verzekeren. Om 22:00 uur skypen we nog even met onze jarige dochter, en wensen haar nog vele jaren in gezondheid toe, en we nemen er een paar op haar gezondheid
Ook zet ik die avond een route uit om zover mogelijk te komen naar het centraal station in Stockholm, en dat was niet gemakkelijk, want er zijn veel waterwegen in deze stad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten