pageviews

maandag 17 juni 2013

Arholma naar Mariehamn in Finland op 17-06-2013


Vanmorgen gaat de wekker om 7:00 uur, ja alleen voor Aafke, ik mag uitslapen, en wel tot half negen, maar dan moet ik wel opschieten want anders mis ik het ontbijt. We gaan de boot zeilklaar maken, maar wachten nog even met wegvaren want er komt me toch een zwarte lucht aanzetten, en die willen we liever niet op onze koppen hebben als we de haven uitvaren. Gelukkig blijft het droog en waait de bui over. Ik maak nog even een praatje met onze Zweedse buurman, en we vragen hem of hij een nieuwe boot heeft, maar hij zegt dat de boot 2 jaar oud is en dat er maar vier van zijn gebouwd. hij vraagt waar we naar toe gaan, en ik vertel hem dat we naar st Petersburg gaan, en vertel hem ook waarom. hij weet zelfs dat Scaar Peter de Grote in Nederland was geweest om het vak van scheepsbouwer te leren. Ook vraagt hij ons waar we vandaan komen in Nederland, ik zeg uit het Noorden van Nederland, waarop hij zegt Friesland, ik zeg; ja inderdaad, dan zegt hij dat hij in Workum heeft gewerkt, en ik zeg in de scheepsbouw ? hij antwoord ja in de jachtbouw. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld dan soms is. Ondertussen is het kwart voor tien en varen we de haven uit richting zee, maar we moeten eerst nog door een aantal smalle stukje's waar hier en daar de rotsen maar net boven het water uitkomen, ze zijn ook weer niet gemarkeerd, maar staan uiteraard wel op de kaart. Als we bij een kardinale Oostton komen, gaat John het grootzeil omhooghijsen, en daarna rolllen we de Genua af. De wind komt uit het NE ten N en dus is een koers van 60 graden perfect.
In het begin van deze oversteek van 24 mijl lopen we tegen de zes knopen, maar als we die kant dan vijf mijl verder uit zijn loopt de snelheid terug tot 3,5 tot 4,0 mijl omdat de wind wat minder is geworden maar nog wel uit dezelfde richting komt. Ik hoop dat decwind terug komt want anders zijn we pas na zes uur aan de overkant. Na een uur gaat het weer wat toenemen, en lopen we weer z'on 5,0 tot 5,5 mijl. Het weer is prachtig, en daar had ik mij bij het begin wel een beetje zorgen om gemaakt want die zwarte luchten vanmorgen zagen er nu niet bepaald vriendelijk uit.
Als we halverwege zijn gaat de wind nog wat meer aanhalen, en hebben we zo nu en dan een
schijnbare wind van 16 knopen wat weer een snelheid opleverd van 6,0 tot 6,7 knopen. De wind blijft
tot ongeveer 5 mijl uit de kust waaien tussen 12 en 16 knopen, en over de hele reis doen we dus vier en een kwart uur, en dat is een gemiddelde van 5,67 mijl. We hadden onderweg wat willen eten, maar de kok kreeg opeens last van zeeziekte en moest als de brandweer zien bij de reling aan lij te komen, om daar de vissen te voeren, wel nog snel het kunstgebit er uit want daar hebben vissen niks aan. zodoende hebben we de happerij maar uitgesteld tot we in Mariehamn zijn aangekomen. 

We komen daar aan om 16:15 en maken vast aan een hekboei in de jachthaven achter de Terminal van de Grote veerboten. Ook ligt hier de viermastbark de Pommern die we morgen gaan bekijken. Na eerst wat gegeten en gedronken te hebben gaan we de stad verkennen, het is erg ruim opgezet en de huizen staan op grote kavels grond en voor 90 procent gebouwd van hout en dat is natuurlijk geen wonder want hout hebben ze zat.
Ik was op zoek naar een telecomwinkel om een prépaidcard te kopen voor internet hier in Finland, maar we zijn te laat omdat de klok hier een uur vooruit moet dus wij hadden het nog maar halfzes, maar het was hier al halfzeven, gelukkig is de supermarkt hier wel open tot 19:00 uur en daar halen we brood, fruit, en aardappelen twee soorten nog wel, hele grote patataardappelen, en kleine nieuwe Zweedse aardappelen die er uit zien als borgers.
Dus gaan we morgen maar om een kaartje voor de Ipad, en om nog wat andere dingen. En ook gaan we de Bark Pommern bekijken, en dan in de middag gaan we ergens een plekje zien te vinden aan een rots. Omdat we nu een uur later zijn is het een beetje vreemd om met zoveel licht buiten al naar bed te gaan om deze tijd, het is nu 23:00 uur en het is net overdag dus gaan we de boel maar goed verduisteren.


Verstuurd vanaf mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten