pageviews

donderdag 27 juni 2013

Carfish Eiland naar Ankerplaats voor Haminasaari op 27-06-2013

Vanmorgen wakker geworden, met een zwaar gevoel in mijn hoofd, en een paar plekken die jeuken, en waar bulten zitten, die ellendige muggen steken je dwars door je kleren heen. Na de kop goed natgemaakt te hebben, en mijn berookte bril te hebben schoongemaakt ziet de wereld er opeens een stuk vriendelijker en helderder uit. We nemen ruim de tijd voor het ontbijt, en spreken af dat we later op de volgende ankerplaats de boot gaan schoonmaken. Dan is het tijd om los te gooien, en John en Marina maken de lijnen naar de wal los, en dan vaar ik langzaam achteruit om het hekanker dat door John word opgehaald eruit te krijgen, het zit niet vast en komt mooi schoon boven, ik keer de boot en vaar voorzichtig weg van de kant want je weet maar nooit er kan zomaar een brok steen of rots zitten. Als we dan weer op diep water zitten zoek ik de afgebroken route weer op en gaan we op pad voor de laatste 30 mijl naar ons vertrekkerspunt Hamina. 


Onderweg loopt de Saraban'de ons achterop en haalt ons in, ze hebben de Genua erop staan en dat geeft hun toch een beetje meer snelheid dan alleen maar op de motor. Ook hebben ook wij ondertussen het grootzeil erbij gezet en lopen nu over de 6 knopen met de motor er bij aan. Als we dan op een gegeven moment naar de lucht aan stuurboord kijken, zien we dat zich daar weer z'on rolwolk ontwikkelt, en we nemen er weer wat foto's van, en houden de boel goed in de gaten. 


De wolk gaat nu heel snel in omvang toenemen, en ook gaat het harder waaien, en dus besluiten we om het grootzeil maar naar beneden te doen, zo gezegd zo gedaan, en we zijn mooi op tijd want het begint te regenen, eerst nog niet hard, maar even later valt er zoveel, dat ik de radar erbij aan moet doen om te controleren of er zich ook andere schepen voor ons bevinden, intussen zijn er nog twee Nederlandse jachten bijgekomen, de Elise, en nog een ander jacht waarvan we de naam door het slechte zicht niet konden lezen. De bui houd nogal een tijd aan, en er komt gelukkig geen onweer uit, waar we wel op hadden gerekend. Dan is het over en regent het nog wat zachtje's na maar de Genua kan weer worden afgerolt, want de wind is half, en dat scheelt gauw een mijl in snelheid. Omdat we niet precies weten hoeveel diesel we nog hebben gaan we de eerste de beste haven aan om te tanken, hopenlijk hebben ze daar ook Bränolje wat wel veertig cent scheelt, en Johannes vind het niet erg die zuipt alles. Maar als we dan in de jachthaven van Kotka komen, is er maar één prijs en dat is € 1:62 dus tank ik maar voor zestig euro, want mischien hebben ze in Hamina wel Bränolje (HBO in Nederland hadden we dat ook altijd)het is gewoon Huisbrandolie en dat heeft een ander zwavelgehalte, en zou mischien voor de nieuwste commonrailmotoren niet goed kunnen zijn, maar voor onze oude perkins geeft het geen enkel probleem, en die veertig cent per liter zet ik liever om in andere vloeibare substantie's.


Ondertussen heb ik weer even de kaart bestudeerd, en een mooie plek gevonden die ook de goedkeuring van Marina heeft. Daar eenmaal aangekomen, gaat die dan als eerste aan de wal met een voorlijn terwijl John het hekanker op mijn teken achter in het water heeft laten zakken, het houd en dus vaar ik langzaam naar de wal en zet Marina af, die met een lijn naar boven gaat, die ze daar al springend en dansend om een boom probeert te leggen, ze gilt het uit van plezier, tenminste dat dachten wij maar het zijn rode bosmieren die het op haar voeten, handen en benen hebben voorzien.
Het duurt dan ook weer een hele poos voor we dan eindelijk vastliggen. Dan gaat de grote schoonmaak beginnen. 


John en Marina gaan de romp te lijf met de door mij zo groen mogelijke gekochte citroenen, en het gaat er dan ook prima af. Aafke gaat de boot aan de bovenkant schoonmaken met shipclean, en ik weet uit ervaring hoeveel werk dat is, wanner we bijna klaar zijn horen we al een paar keer "boenk" ik ging er van uit dat het de boegspriet was die tegen de rots aan kwam, maar Marina zegt het is de voorkant van de boot die met het onderwaterschip tegen de rotsen bonkt, oei dat kan niet, dus als de gesmeerde jeweetwel naar voren om de zaak te bekijken. We trekken de lijn aan loef een stuk aan, en daar lijkt het mee opgelost te zijn, maar even later begint het weer, en nu is de maat vol, we moeten hierweg en wel zo snel mogelijk. 


Dus Marina gaat met lange broek tegen de mieren weer de wal op om de lijnen los te maken, eerst aan lij, en dan aan de loefzijde, maar als ze die laatste losmaakt gaat de boot natuurlijk achteruit. John die net de bijboot heeft vastgemaakt zegt ik ga er wel heen, om Marina op te halen, maar ik had ook al even een klapje naar voren gedaan, en dat stelt Marina net in staat om op de boot te klimmen, en zo varen we weg om een betere plaats te vinden.
Na een stukje weer de richting te zijn uitgevaren waar we vandaan kwamen, denk ik dat we wel achter het kleine eilandje kunnen liggen waar vanmiddag een paar motorbootje's lagen. Dus varen we daar langzaam naar toe, het lijkt een heel beschutte plek te zijn, en op een diepte van 6 tot 7 meter gooien we de spijker erin. We steken nog wat extra ketting en ik trek er even aan, maar of het houd is niet helemaal duidelijk. Als we het resultaat even afwachten, horen we voor bij het anker dat het over de grond gaat, en dus niet houdt. Dan zit er maar een ding op, en dat is weer anker op. Ik start de motor, en de rest gaat zich bezighouden met het ophalen van het anker, wat na enige minuten weer mooi schoon bovenkomt. Ik vaar alvast richting Hamina want het zal nu wel overnachten in de jachthaven worden. Als we dan een uurtje verder zijn en het nog maar een twee mijl van de haven is, vind Aafke dat ze toch liever voor anker wil, nou dan maar weer even op de kaart zoeken, ik zie wel een mooie plek waar het een meter of 7 diep is maar het is aan lagerwal, en er staat "st" bij dus stones, en daar gaat Pieterbaas niet de spijker tussen gooien, want straks is het dag spijker. Ik kijk nog even verder en zie een plekje bij het industriegebied waar M bij staat Mud dus, nou dat is wat mij betreft prima ware het niet dat hier wel aan beide kanten los en laadplekken op de kaart staan, Aafke zegt vaar dan maar naar de haven, maar nu zullen we voor anker ook, en dus gaat de spijker er in, en als ik er even later wat spanning op zet dan voelt het goed. Ik zet het ankeralarm op 40 meter en stop de motor en dan hoop ik dat we er vannacht niet weer uit hoeven omdat er een of andere boot hier wil afmeren. Nou we liggen buiten de betonning, en vormen dus geen gevaar voor de scheepvaart. 


We doen de huik erop, bergen het hekanker op en maken verder schoonschip, onderweg hebben we al even een broodje gegeten en een koppie thee gehad, en zo meteen drinken we er nog wel eentje op het feit dat we nu bijna bij onze bestemming zijn. Hier laat ik het maar voor vandaag, het is nu elf uur in de avond Finse tijd, en Ariane word net op bed gebracht door Marina, wel wat laat voor z'on kleine puk, maar ze heeft vanmiddag bijna twee keer zo lang geslapen als normaal, dus dat zit wel goed.

English Version

Woke up this morning with a heavy feeling in my head, and a few spots that itch, and where are bumps that miserable mosquito stabbing you through your clothes. After having the head well wetted and have cleaned my smoky glasses, the world is suddenly a lot nicer and brighter. We take plenty of time for breakfast, and agree that we later go clean. The boat on the next anchorage Then it's time to throw and release John and Marina make the lines to shore loose, and then I sail slowly back to the stern by John will be picked to get out it is not fixed and is pretty clean up, I once the boat and sail away carefully from the side because you never know it could just a piece of stone or rock sitting. If we're back in deep water I find the broken route and we set off for the last 30 miles to our leavers point Hamina. Along the Saraban'de runs behind us and catch us, they have the Genoa insist and that gives them a bit more speed than just the engine. Also, we now also have the mainsail put there and now run about 6 knots with the engine in there to. If we at some time looking at the sky on the starboard side, we see that there again develops z'on roll cloud, and we take some photos of it, and keep things closely. The cloud is now very fast increase in size, and is also the blow harder, and so we decided to sail on down to do, so we did, and we're right on time because it starts to rain, not first hard, but then there is so much there that I need to do to check if there are other ships are for us, the radar now there are two Dutch yachts added, the Elise, and another hunt which we name could not read. by poor visibility The mood hold quite a time, and there is fortunately no storm out, which we did have counted. Then it's over and it rains some zachtje's but after the Genoa may be rolling again, because the wind is half, saving soon a mile in speed. Because we do not know exactly how much diesel we have we just any port to refuel, hopefully they have there too Bränolje what is wrong forty cents, and John do not mind it sucks everything. But when we come into the marina of Kotka, there is only one price, which is € 1:62 so I tank but for sixty euro, because maybe they do in Hamina Bränolje (HBO in the Netherlands had also always) the Heating oil is just and that has a different sulfur content, and would maybe can not, but for our old perkins gives no problem, and forty cents per liter good for the latest common rail engines I prefer to put in another liquid substance's. Meanwhile, I just studied the map again, and found a nice place that also has the approval of Marina. Once there, is acting as the first ashore with a line while John back in the water lower the stern on my mark like it and so I sail slowly to shore and put Marina off, with a line to goes up, they already jumping and dancing around a tree trying to explain, she screams of pleasure, or so we thought but his red forest ants who have come out. on her feet, hands and legs It sometimes takes a while before we finally fixed. Then the spring cleaning begin. John and Marina tackled with the lemons purchased as green as possible by me, the trunk and it is therefore well off. Aafke, the boat at the top clean with ship clean, and I know from experience how much work is wanner we finished almost we hear a few times "Boenk" I assumed that it was the bowsprit against the rock on came, but Marina says it is the front of the boat with the hull pounding against the rocks, oops I can not, so if the lubricated jeweetwel forward to look into matter. We draw the line on a piece to windward, and there seems to be, but it solved a little later it starts again, and now has had enough, we must hierweg and as quickly as possible. So Marina with lengthy pants against the ants back ashore to make the lines go first to leeward, and then on the windward side, but when she goes to disconnect the last boat back course. John who has just secured the dinghy says I'm going to do it, to retrieve, Marina but I had also just as a slap taken forward, and that allows Marina just able to climb on the boat and as we sail way to find a better place. After a bit of weather to be gone out where we came from, the direction I think we can be where this afternoon a few motorboat's layers. Behind the small island So we go there slowly increasing, it seems to be a very sheltered spot and at a depth of 6 to 7 feet we throw the nail in it. We stabbing some extra chain and I pull it briefly, but whether the holding is not entirely clear. If we wait and see the result, we hear at the anchor that it is about the land, and therefore fails. Then there is only one thing, and that is at anchor. I start the engine, and the rest is engaged in retrieving the anchor, which in turn comes up pretty clean after a few minutes. I already sailing towards Hamina because it will now stay in the marina. If we are more than an hour and only a two miles from the harbor, Aafke find that they prefer to anchor wants, well then again just look at the map, I see a beautiful place where a meter or 7 deep but it is lee shore, and there is "st" in so stones, and that's not the nail between Pieter Baas throw, because soon the day nail. I look a little further and see a place in the industrial area where M is able Mud so, well that to me is fine except that it support on both sides and loading areas on the menu here, Aafke says then sail but the port, but now we will anchor too, and so is the nail in it, and if I put on a little later what voltage it feels good. I set the anchor alarm on 40 meters and stop the engine and then I hope we do not again tonight hoof because some boat will moor here. Well we are outside the buoys, and therefore pose no danger to shipping. We do the hood on it, mountains the stern and make further clean up, have on the way we equally a sandwich eaten and a haircut tea had, and so immediately we drink there is still one on the fact that we are now almost at our destination. Here I leave it for today, it is now eleven o'clock in the evening Finnish time, and Ariane am just brought to bed by Marina, a little late for z'on small puk, but this afternoon she slept almost twice as long as normal, so that's good.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten