pageviews

zondag 23 juni 2013

Hankö naar Barösund op 23-06

Na wassen, aankleden, en ons ontbijt, wat deze keer uit eigen gebakken brood bestaat, gaan we om 09:45 de haven uit, we moeten eerst helemaal om de stad Hankö heenvaren, en dat doen we op de motor want de eerste 5 mijl is niet bezeild, maar de rest van de reis kunnen we zeilend afleggen, tenminste als de wind zo blijft waaien zoals hij nu doet. De wind komt uit het zuiden en heeft een kracht van 14-18 knopen. Wanneer we op het punt zijn aangekomen waar we kunnen zeilen, hijsen John en Marina het grootzeil en even later de Genua. De wind geeft ons een snelheid van 5,4 knopen en als dat zo blijft ben ik er tevreden mee. Helaas neemt de wind onderweg langzaam in kracht af, en hoe we ook ons best doen om de zeilen zo goed mogelijk te trimmen, we krijgen niet meer dan 3 knopen op het log. Als dit zo doorgaat word het wel erg laat als we de geplande afstand van 40 mijl willen halen. Als dan na een poosje de snelheid terugloopt naar 2,0 knoop word het tijd om de motor te starten.

En dus varen we vanaf 12:45 tot 18:45 op de motor met een snelheid van 5,5 knoop per uur.Na zes uur op de motor te hebben gevaren komen we aan in Barösund, waar we eerst diesel gaan tanken, want de bodem van de tank komt in zicht en dus tanken we 80 liter gasolie, want dat is 1,24 per liter en dieselolie is 1,54 per liter dus 30 ct verschil, en het maakt onze perkinsdiesel niets uit.
We gooien er voor honderd euro in, en we zien later wel weer, want in Rusland kost de diesel maar 35 ct per liter, en dat scheelt 1,20 euro per liter, en je moet nooit een dief van je zelf zijn is mij geleerd.
Het varen op de motor is vermoeiender dan onder zeil, en aangezien ik de navigatie doe, is dat best wel erg vermoeiend, je kunt je geen vergissingen veroorloven, want dan is het te laat, en de rotsen zijn hier hard. Aan het eind van de dag heb je het dan wel gehad, na de hele dag geconcentreerd te zijn.
En het is hier ook nog eens ontzettend druk op het water, allemaal snelle motorboten die je van voren en van achteren inhalen, om ons vervolgens met hoge hekgolven het leven zuur te maken.

Ook hadden we een periode met fogpatches onderweg, en net op een plek waar grote zeeschepen binnenkomen vanaf zee naar Hankö komt er opeens eentje uit de mist vandaan recht op ons af, ik bekijk het even goed, en zie dat ik nog wel voor hem langs kan zeilen, want hij vaart niet echt snel, en even later zien we ook waarom, hij neemt namelijk de loods aan boord, en dan varen ze niet zo snel.
Verder gebeurde er deze dag niet veel, het zicht bleef matig, en werd pas later in de middag wat beter.
Nadat we gasolie hebben getankt zoeken we een ankerplekje, even voordat we de Barösund invoeren zag ik aan bakboord een inham, en daar gaan we maar eens even kijken, als we daar dan heenvaren moeten we wachten voor een overstekende veerpont die met een kabel onder water heen en weer gaat, dus dus even opletten dat we de kabel vrijvaren. 

Wanneer we hem zijn gepasseerd zien we even later de ankerplek en op een diepte van 5 meter gooien we het anker erin, als we dan 30 meter ketting hebben gestoken, trek ik er eens flink aan om te zien of het anker houdt, en dat lijkt zo te zijn.

Dan gaan we eerst een broodje eten, lekker in het zonnetje in de kuip. Zo komt er weer een einde aan een lange dag op het water, jammer dat er geen wind stond vandaag, hopelijk wel als we morgen vanaf hier naar de hoofdstad van Finland Helsinki varen. Daar blijven we dan twee dagen om de stad te bekijken, en dan moeten we zien zo snel mogelijk in Hamina te komen voor onze gezamelijk oversteek naar st Petersburg op 30 juni. 

English version:

After washing, dressing, and our breakfast, which consists of homemade bread this time, we're going to the 9:45 harbor, we must first completely around the city Hankö departing, and we do so on the engine for the first 5 miles has not sailed, but the rest of the trip we can take sailing, at least when the wind will blow so as he does now. The wind comes from the south and has a force of 14-18 knots. When we arrived where we can sail, about John and Marina hoist the mainsail and a moment later the Genoa. The wind gives us a speed of 5.4 knots, and if it continues, I am satisfied with it. Unfortunately, the wind will move slowly in strength, and how we do our best to trim the sails as well as possible, we do not get more than 3 knots on the log. If this continues get it very late as we want. Planned distance of 40 miles When, after a while the rate declining to 2.0 knot it's time to start the engine. And so we go to have the engine at a speed of 5.5 knot per uur.Na six hours on the engine from 12:45 until 18:45 dangers we arrive in Barösund, where we first refuel, because the diesel bottom of the tank is in sight and so we fill up 80 liters of gas oil, because that's 1.24 per liter and diesel is 1.54 per liter 30 ct difference, and it makes our perkins diesel nothing. We throw one hundred euros, and we see later, however, because in Russia the diesel costs only 35 cents per gallon, saving 1.20 euros per liter, and you should never be a thief of your self is taught me . The motoring is more tiring than under sail, and as I do the navigation, which is quite tiring, you can not afford mistakes, because then it's too late, and the rocks are hard here. At the end of the day you've had it, after the whole day to be concentrated. And it is here also extremely water pressure, all speedboats you from the front and from behind catch up, only to make life miserable. Wakes us with high We also had a period fogpatches way, and just in a place where big ships coming from the sea comes Hankö suddenly one from the fog came right at us, I look at it as well, and see that I still have for him along can sail, because he really does not sail fast, and soon we can see why, because he takes the pilot on board, and then they do not sail so fast. Furthermore, not much happened this day, visibility was poor, and was only later in the afternoon a little better. After we refueled gas we find an anchor spot, just before we enter the Barösund I saw to port a cove, and there we go, but let's see, if we then go sailing we have to wait for a crossing ferry with a cable under water goes back and forth, so pay attention so that we are free sail the cable. When we passed him we see a little later the anchorage and at a depth of 5 meters we will anchor in it, as we 30m chain have put, I pull it like really to see if the anchor holds, and that seems to be so.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten