pageviews

zondag 9 juni 2013

Dagje uitblazen in Kalmar op 06-06-2013

Halfacht worden we wakker, maar we draaien ons nog maar een keertje om, maar om acht uur word het toch tijd om op te staan, en na ontbeten te hebben gaan we de stad in om wat dingen te regelen, eerst maar even naar de havenmeester die zit in het toeristen buro, en na betaald te hebben gaan we naar de scheepswinkel er tegenover om wat dingen aan te kopen zoals een nieuwe sluiting voor de bakskist, en ook koop ik zwarte kit van samson en een tube schroefasvet. Als ik afgerekend heb vraag ik de jongen achter de kassa waar ik een prepaid card kan kopen om te internetten, en hij legt mij uit waar dat is het is in de winkelstraat  verderop onder een poort door en er zijn er drie, ik vraag wat hij zou nemen in mijn geval hij zegt Telia dat is de goedkoopste en tevens de beste. Dus lopen we die richting uit, en zijn er in een paar minuten, maar Telia zit helemaal aan het eind van de straat, en dat is nog wel even verder. Als ik daar dan ben blijft Aafke buiten zitten op een bankje in de zon en ik trek een nummertje, want het is hier smoordruk, er zijn vier medewerkers in de winkel en na een kwartier te hebben gewacht word mijn nummer afgeroepen in het Zweeds vanzelf, maar ik had het bord goed in de gaten gehouden en wist dat het mijn beurt was. Een vriendelijke mevrouw vraagd wat ze voor mij kan betekenen, en ik leg haar uit wat de bedoeling is. Ze komt al gauw met een voorstel en prepaid card kost 399 kronen en dan krijg ik 5 gigabyte aan internet gebruik en dat is net wat ik zelf ook in gedachten had. Ik vraag haar of ze het even voor mij wil regelen, en dat is geen probleem. Ik hoef als ik straks op de boot ben alleen maar het simkaartje er in te doen en dan de code die ze mij geeft in te toetsen en dan moet het werken. Op de weg terug naar de boot doen we gelijk even de boodschappen, en zo komen we weer bepakt en beladen weer terug op de boot. Ik ga gelijk het kaartje in de Ipad doen en ja hoor het werkt.



Ondertussen heeft Aafke de boodschappen aan de kant gedaan, en gaan we een wandeling maken naar het kasteel hier niet ver vandaan, we hadden toen we aan boord zaten te koffiedrinken al een heleboel jongelui in hun feestkleding voorbij zien komen, maar wisten niet wat er aan de hand was, maar als we bij het kasteel zijn, is het daar een drukte van belang, het zijn allemaal stelletje's die zoals wij eerst dachten allemaal op deze dag gaan trouwen op het kasteel,



want er word door iedereen foto's gemaakt van al deze bruidsparen en ook hebben ze allemaal een boeket bloemen bij zich dus onze veronderstelling was niet ver wan de waarheid dachten wij. Maar toen we vroegen aan een mevrouw wat er nu eigenlijk aan de hand was, vertelde die dat het om het studentenbal ging wat vanavond werd gehouden. Het kasteel was voor ons niet zo interesant, en we gaan dan ook maar weer terug naar de haven, als we daar aankomen nemen we bij de ijssalon een heerlijk softijsje in een grote wafel, ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden z'on lekker softijsje heb gegeten. We voeren de mussen die er om lopen wat van de wafels en die vliegen er gelijk mee weg, ze zullen wel jongen hebben denk ik. Dan gaan we maar weer aan boord, en ik ga het klusje van de GPS antenne nog even verder afmaken, maar weet niet iets te vinden om de kabel onder de vaste buiskap vast te zetten, tot Aafke een helder idee heeft, ze zegt waarom haal je niet even wat beugeltje's bij de scheepswinkel dat staat netjes. Ik kijk op mijn horloge en zie dat het tien voor zes is, dus ik grijp mijn beurs en loop vlug naar de winkel waar ik nog net op tijd ben.
Even later zit de kabel netje's vastgeschroeft aan de kap, de beugeltje's waren niet hoog genoeg en daarom zet ik er wat kraanrubbertje's onder en dat past perfect. Nu nog even de boel met wat kit tegen lekkage dichtmaken, ik kijk in de bakskist waar ik de gebruikte kitpatronen bewaar, ik pak de ene na de andere, maar ze zijn allemaal uitgehard, en de enige die nog bruikbaar is dat is er een met montagekit, nou dan moet die het maar worden, achteraf was dat nog de beste oplossing want nu zit alles goed vast en het is nog dicht ook.en zo is dat klusje ook weer geklaart. Na dat we hebben gegeten vinden we het welletje's voor vandaag, Aafke puzzelt nog wat en ik ga mijn kladjournaal bijwerken, want ik kan nu tenminste weer op het internet komen. Morgen gaan we naar een plaatsje op Öland dat Sandvik heet de afstand is ongeveer z'on 24 mijl dus dat moet kunnen in een uurtje of vier, ook gaan we morgen even wat dieselolie tanken, maar niet meer dan honderd liter, want de dieselolieprijs hier daar word je niet vrolijk van, het kost bijna 2 euro per liter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten