pageviews

dinsdag 25 juni 2013

Een dag in Helsinki op 25-06-2013

Vannacht twee keer mijn bed uit om de geit te verzetten, en dan om 7:00 uur N.L Time er uit daarna wassen, aankleden, en ontbijten met eigen gebakken brood, dat is weer eens wat anders dan het Zweedse en Finse brood. Dan gaan we met ons drieën te winkelen, terwijl Marina op de boot blijft met Ariane die op de bank in slaap is gevallen. We moeten 10 minuten wachten voor het pontje ons over gaat brengen naar de stad, als we daar dan zijn lopen we natuurlijk eerst verkeerd, dat is bijna elke keer raak. Na een paar maal vragen gaan we dan vol goede moed op pad naar de S Market, die we dan ook redelijk snel vinden aan een marktplein. Aafke heeft een lijstje meegenomen, maar dat kunnen we niet allemaal in een keer mee nemen, nu hebben we al drie zware tassen, laat staan dat we er nog meer van moeten dragen. De rest van de boodschappen zoals frisdrank en yoghurt bewaren we voor als we van ons sightseeing tour terugkomen.  Aafke doet tevens haar kaarten op de post nadat ze postzegels daarvoor heeft gekocht. Dan lopen we terug, en het regent licht, en dus hebben we tenminste de paraplu's niet voor niks meegenomen. Eenmaal bij de pont moeten we 10 minuten wachten, maar er komt een andere pont die ons overzet, en die gaat naar dezelfde jachthaven en word eigenlijk gebruikt voor vracht. Als we zijn ingestapt, maakt de schipper er ons op attent dat we de telegraaf die we al met de pijl omhoog hadden gezet weer naar beneden moet, en intussen komen er ook twee St Petersburggangers op hun vouwfietsen aan, dus die kunnen ook gelijk met ons mee naar de overkant. Ze stellen zich aan mij voor, want met John en Aafke hadden ze gisteren al kennisgemaakt, ze zijn van de Brizo. Na de boodschappen te hebben uitgepakt en opgeborgen te hebben, gaan we eerst een bakje koffie drinken. En dan gaan we straks de stad in voor sightseeing. Ariane is weer zo helder als een bij, en lacht aan een stuk door, maar ondertussen heeft ze wel even een stinkluier geproduceert. 


Dan maken we ons klaar om de stad te verkennen, en gaan met de pont naar de overkant en lopen daarna naar de tramhalte want de grotkerk die we willen bezichtigen ligt het verst weg van de rest van de kerken die we willen bekijken. 
.

Na 10 minuten komt er een tram en die brengt ons naar de grotkerk, ik kan niet zeggen dat het geweldig is, maar apart is het wel, er speelt een mevr op de piano en ik kan niet anders zeggen dan dat het geliud in deze grotkerk erg goed tot zijn recht komt.
Als we daar dan een halfuur hebben rondgelopen hebben we het wel gezien en gaan in de richting van de tweede kerk die op ons programma staat, het is nog wel even een flink stuk lopen om er te komen, en het is warm dus nemen we een ijsje, op Marina na nemen we alledrie een softice van chocolade met vannille, erg lekker ijs, maar het hoorntje is drie keer niks, te klein en het ijs gaat heel snel druipen, dus we moeten likken als een bezetene, om te voorkomen dat het van het hoorntje valt. We zijn neergestreken op een bankje, en vlakbij staat er iemand als een standbeeld, helemaal van koper.
Iedereen kijkt er naar en vind het heel apart, maar zijn koperen pot die bij zijn voeten staat, blijft leeg, in de tijd dat wij er zaten heeft niemand er wat in gegooid. 


Dan gaan we verder en zijn al snel bij de kerk, wat ons wel een flinke klim oplevert want hij staat nogal hoog op de rotsen. Als ik de kerk binnenkom, ben ik verbaasd over het interieur van de kerk, het is nogal kitserig als je goed kijkt, zijn veel dingen van gips gemaakt en later beschildert met goudkleurige verf, het lijkt heel wat maar is eigenlijk niets.


Wel is de kerk zelf prachtig gebouwd met enorme pilaren waar het hele gebouw op rust. 
We verlaten de kerk, en gaan even kijken in de jachthaven die er achter ligt, en waar een aantal oude zeilschepen ligt afgemeerd. Als we die dan hebben bekeken en gefotografeerd, gaan we naar de derde kerk die we wilden bekijken. Het is een flink stuk lopen er naartoe, en als we er zijn wacht ons een enorme trap van welgeteld 47 treden om boven te komen, voor ons een makkie maar John en

Marina gaan met de buggy met Ariana erin langs de andere kant naar boven via een helling, dus geen gesjouw maar gewoon de helling opduwen. Als we naar binnen gaan valt het wel op, zo prullerig als de vorige kerk was, zo kaal is het hier, er is alleen een voorstelling aan de wand, maar ik kom er niet helemaal uit wat het voorstelt, 


ik vermoed dat het Jezus de zoon van God is die zegt, laat de kinderen tot mij komen want voor zodanigen is het koninkrijk der hemelen. Aan de andere kant staat het orgel wat erg groot is, maar niet erg bijzonder. Na een halfuurtje hebben we alles wel gezien en gaan we buiten op de trap in de zon zitten, want je hebt hier een mooi uitzicht over de stad. Marina is nog binnen om Ariane een broodje op te voeren, als die dan eindelijk ook de kerk uitkomt, gaan we om boodschappen maar onderweg krijgen we allemaal trek, en daarom gaan we bij mcDonald eerst een hamburger eten. Het doet me denken aan Australië, waar ik een aantal keren" the works "heb gehad, nou als je die ophad hoefde je voorlopig even niks meer. Drie van ons nemen een McChicken, en John neemt een Double weet ik veel, na deze heerlijkheden naar binnen te hebben gewerkt gaan we dan echt om de boodschappen, we lopen zo goed als we het nog weten richting haven, en als we ergens op een straathoek op onze plattegrond aan het kijken zijn, zegt er plotseling iemand in het Hollands met een Fins Accent " kan ik jullie mischien helpen" nou natuurlijk, en hij legt ons uit waar we zijn en waar een goede supermarkt is. Dus lopen we in de door hem aangewezen richting, en komen weer terecht bij dezelfde goed gesorteerde supermarkt. Dus naar binnen en vlug de lijst afwerken en dan naar de boot, maar dat gaat even anders, ze komen op het idee om morgen te gaan BBQen en dus moet er van alles komen wat daar voor nodig is, zelfs houtskool want dat hadden we ook niet meer aan boord. Eindelijk maar een halfuur later dan ik had gedacht komen we bij de kassa. Als we alles in de door ons meegebrachte tassen hebben gestouwd lopen we terug naar de kade waar we 25 minuten op het pontje moeten wachten, als ik dan eindelijk op de boot ben, ha ik de ein in e'bek, en neem gelijk een biertje om wat af te koelen.
Omdat ik toch nog wel wat hongerig ben, vraag ik of Aafke nog wat te knagen heeft, ze zegt wil je een broodje met ei, nou daar heb ik niks op tegen, en dus neem ik ook nog maar een biertje. Opeens krijgt iedereen de kriebel, want in no time zijn ze op weg naar de douche's. Ik ga eerst maar even met mijn weblog bezig, en wanneer de hele meute weer terug is ga ik te douchen, maar net op het moment dat ik de Ipad dichtdoe, krijg ik een skypeoproep van Jan en Anneke en dus praten we daar ook weer een half uurtje mee, na alle nieuwtje's weer te hebben uitgewisselt stoppen we ermee, en ga ik naar de showers. Het is even zoeken waar de showers zijn, want de WC had ik al ontdekt, en ook de ruimte voor de wasmachine's. Even verder naar links staat er ook een deur open, en als ik daar kijk is dat een opslagruimte, dus dan maar weer terug, en kijken bij de wasmachine's en ja daar zijn inderdaad de douche's. Als ik na het douchen dan weer terugloop, ga ik om het gebouw heen, en kom daarna op de boot, ik zeg tegen Marina waar is Aafke ?.heb je die dan niet getroffen, vraagt ze, ik zeg nee, maar ik ben de andere kant om gegaan, nou dan moet ik maar even weer naar de wasmachineruimte toe, als ik daar dan aankom is ze net bezig om de was in de machine te doen, ze is druk in gesprek met een andere Nederlandse vrouw, en die heeft meer verstand van de wasmachine dan Aafke, en zo komt het gelukkig allemaal weer op zijn pootjes terecht. Als ik weer terug ben ga ik weer met het weblog bezig, en ook probeer ik tegelijkertijd de laptop weer op andere gedachten te krijgen, eerst verwijder ik het programma Opencpn van de harde schijf en vervolgens zet ik het er opnieuw weer op, ook stel ik alles opnieuw weer in, als de computer dan opeens uit gaat blijkt dat Aafke de spanning eraf heeft gedaan, zonder dat ze dat wist. Dus schakel ik de spanning weer in, en configureer ik het programma, ik heb het schip nu wel weer op het scherm, maar de AIS doet niets en daar ging het mij nu juist om, want ze spreken de laatste dagen vaak over fogpatches en mist en dan is AIS wel heel handig. Dus ik pruts nog maar even door want ik wil het weer kunnen gebruiken. Ook ga ik alle programma's die worden opgestart als ik de computer aanzet uitzetten, zodat dat ook beter functioneert. Ook ga ik een nieuw herstelpunt maken en overbodige bestanden verwijderen. Als ik dat laatste gedaan heb heb ik opeens 6 gbyte meer ruimte op de harde schijf. Nadat ik een nieuw herstelpunt heb gemaakt krijg ik wel het schip in beeld, maar geen AIS. Dus ga ik een andere poort configureren, en wanneer ik nu de boel weer opstart heb ik wel AIS, maar word het bootje op het scherm zwart, en dat hoort rood te zijn. Dus het is of het een of het ander, zo gaat het steeds, maar tot nu toe heb ik het op een of andere manier altijd wel weer aan de praat gekregen. Ook nu zal het me wel weer lukken, daarover morgen meer.

English Version

A Day in Helsinki on 25/06/2013 Tonight twice my bed to resist the goat and then at 7:00 pm EN Time out after washing, dressing, and eating homemade bread, that's something other than the Swedish and Finnish bread. Then we three of us to shop, while Marina on the boat stays on the bench with Ariane has fallen asleep. We have to wait 10 minutes for the ferry will bring to the city, if we do then we run course first wrong us about that touch almost every time. After asking a few times we go in good spirits on the path to S Market, which we find fairly quickly to a market. Aafke has brought a list, but we can not take it all at once, now we have three heavy bags, let alone that we have even more to contribute. We keep the rest of the groceries like soda and yogurt for when we come back from our sightseeing tour. Aafke also does her cards on the post after they have purchased. Stamps before Then we walk back, and it's raining light, and so we have not taken into account at least the umbrellas for nothing. We have to wait 10 minutes, once at the ferry but there is another ferry to ferry us, and who goes to the same marina and be actually used for freight. When we boarded, makes the skipper there us aware that we have the telegraph we had put up all the arrow back down, and now there are also two St Petersburg goers on their folding bikes, so that can also right with us along to the other side. They introduce themselves to me, because with John and Aafke they met yesterday, they are of the Brizo. After having unpacked the groceries and having stowed we first drink a cup of coffee. And then we are going into town for sightseeing. Ariane is as bright as a bee, and laughs at a stretch, but in the meantime they have just a stinking diaper geproduceert. Then we get ready to explore the city and take the ferry to the other side and then walk to the stop for the cave church we want to see is the furthest away from the rest of the churches that we want to see. . After 10 minutes a tram that will take us to the cave church, I can not say it's great, but is it separately, it plays a Mrs. on the piano and I can only say that the geliud cave church in this very good comes into its own. If we then half an hour walked around we have seen it and go in the direction of the second church on our program, it's still just a large piece walk to get there, and it's hot so we take a ice, on Marina after we take all three softice of chocolate with vannille, delicious ice cream, but the cone is three times nothing, too small and the ice is very fast dripping, so we have to lick like a madman, to prevent the fall from the cone. We are perched on a bench, and nearby there is someone like a statue, all of brass. Everyone looks at it and think it's very special, but his copper pot at his feet, remains empty in the time we were there, no one has thrown in some. Then we go and are soon at the church, what is a steep climb because he gives us is quite high on the rocks. When I enter the church, I am amazed at the interior of the church, it is quite kitserig if you look closely, many things made of plaster and later paints with gold paint, it seems a lot but is basically nothing. It is beautifully built with huge pillars which the building rests. Church itself We leave the church, and go take a look at the marina that lies behind, and where a number of old sailing ships moored. If we have viewed and photographed, we move to the third church that we wanted to see. It is quite a bit walk there, and if we are waiting for us a huge staircase grand total of 47 steps to reach the top, to us a breeze but John and Marina go with the buggy with Ariana it on the other side up through a slope, so no traipsing but simply push up the slope. If we are going to invade it on, as shoddy as the previous church was so bare is here, there is only a representation on the wall, but I'm not totally out what it represents, I suspect that Jesus son of God who says, let the children come unto me, for of such is the kingdom of heaven. On the other hand is the organ which is very large, but not very special. After half an hour we have seen everything and we sit outside on the stairs in the sun, because you have a nice view over the city. Marina is still inside Ariane to perform a roll as finally also opens the church, we go shopping but on the way we all get draw, so we go to mcDonald first burger. It reminds me of Australia, where I several times "the works" have had, well if you had finished your time being did nothing. Three of us take a McChicken, and John takes a Double I do not know, after these delicacies inside to have worked really we go to the grocery, we run as well as we still know towards the harbor, and if we somewhere on a street on our map are watching, suddenly someone says in Dutch with a Finnish accent "I can help you maybe" Well, of course, and he tells us where we are and where a good supermarket. So we walk in the designated direction, and again go to the same well-stocked supermarket. So in and quickly finish the list and then to the boat, but that is a little different, they come up with the idea to go BBQen tomorrow and so must come with everything you need for it, even charcoal because we also had no longer on board. At last but half an hour later than I thought we arrive at the checkout. If brought in our bags we stowed everything we walk back to the dock where we need to wait 25 minutes on the ferry, when I'm finally on the boat, I ha ein in e'bek, and take like a beer to cool down. Because I'm still a bit hungry now, I question whether Aafke still has something to gnaw, she says do you want a sandwich with egg, well there I have nothing against it, and so I take just one beer. Suddenly everyone gets the itch, because in no time they are on their way to the shower's. I'll go first, but as with my weblog busy, and when the whole gang back is I'm going to shower, but just when I Ipad dichtdoe, I get a skype call from Jan and Anneke and so we'll talk again a half an hour with it, to have been changes again after all the news and we stop, and I go to the showers. It takes some where the showers are, because the toilet I had already discovered, and also the space for the washing machine's. A little further to the left there is a door open, and when I look there is a storage area, so I decided to go back and look at the machine and yes there are indeed the shower's. When I return again after showering, I go around the building, and then get on the boat, I tell Marina where Aafke?. Did you not hit, she asks, I say no, but I'm the other side gone, well then I should just back to the washing machine space, if I then arrive is they are just doing the laundry in the machine to do, she is busy talking with another Dutch woman who has more Aafke sense of the washing machine, and so it is happy all back on its feet. When I'm back I'm back with the weblog busy, and I try to get the laptop back onto other thoughts simultaneously Opencpn first I remove the program from the hard drive and then I put it back on again, I also suggest all in again, if the computer suddenly goes Aafke shows that the voltage has done without them knew off. So I turn the power back on, and I configure the program, I have the ship now again does nothing on the screen, but the AIS and that was to me precisely because they often talk about the last days fogpatches and fog and then AIS very convenient. So I pruts just by clicking because I want to use again. I go all the programs that start when I turn off the computer, so that works better. Also, I create a new restore point and delete unnecessary files. If I have done that last I suddenly 6 Gbyte more space on the hard disk. After I created a new restore point I do get the ship in the picture, but no AIS. So I'm going to configure a different port, and now when I start the whole thing again I have AIS, but get the boat on the screen black, and that is supposed to be red. So it is or so it always one or the other, but so far I've always got it somehow working again. Even now it will succeed me again, more about that tomorrow.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten